Sylvette

De Plek

Vanaf 1964 zijn verschillende inspanningen verricht om een beeld van Pablo Picasso in Rotterdam te krijgen. Het eerste initiatief kwam van de Commissie Stadsverfraaiing, die in 1964 bekend maakte een betonsculptuur naar ontwerp van Picasso te willen laten vervaardigen. Sinds enkele jaren werkte de beeldhouwer Carl Nesjar ruimtelijke constructies van Picasso uit in beton. Men vroeg om een ontwerp en ontving in de loop van 1964 een door Picasso gesigneerd voorstel. Het beeld, een portret van Sylvette, zou twintig meter hoog worden en aan de Plaszoom in Kralingen worden geplaatst. De bevolking was echter fel tegen zo'n ´plak beton´ in het groen.

Nieuwe voorstellen leidden tot een ontwerp voor een kleinere uitvoering van ‘Sylvette’. Protest kwam nu ook van de Rotterdamsche Kunstkring. Het aandeel van Picasso in het creatieve proces vond men te mager. Door de aanhoudende protesten kon men de hoge kosten van honorarium en productie niet verantwoorden en werd de koop voorlopig afgeblazen.

Dat het beeld uiteindelijk toch een plek kreeg in de Rotterdamse binnenstad is te danken aan de Stichting C'70, organisator van Communicatie 70 (een manifestatie ter ere van het zilveren jubileum van de bevrijding). Zij lieten ‘Sylvette’ tijdelijk plaatsen op het Weena, voor het gebouw van het toenmalige Bouwcentrum. Het Bouwcentrum besloot in 1971 de sculptuur aan te kopen en aan de stad te schenken.

Na ruim dertig jaar was de directe omgeving van het beeld, het Weena, zo veranderd dat Sylvette niet meer tot haar recht kwam. De Commissie Internationale Beelden Collectie stelde voor het beeld te verplaatsen naar een prominente locatie in de binnenstad. In de nacht van 23 op 24 april 2004 werd de 46.000 kilo zware betonconstructie van de fundering losgemaakt en door de binnenstad getransporteerd naar een plek aan de Westersingel, voor de nieuwe aanbouw van Museum Boijmans Van Beuningen.