The artist has to live like everybody else

Fotograaf: Bob Goedewagen, Billy Apple, The Artist Has to Live Like Everybody Else, 1985

Het Beeld

De Internationale Beelden Collectie en Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst, presenteren twee nieuwe tijdelijke kunstwerken door Billy Apple®, gemaakt ter gelegenheid van de tentoonstelling A History of the Brand
De billboards van Billy Apple® zullen tot en met 13 september deel uitmaken van het stedelijke landschap van Rotterdam.

De tweedelige tentoonstelling bestaande uit A History of the Brand en Revealed / Concealed breidt zich met twee door Billy Apple® in opdracht gemaakte grootschalige billboardontwerpen uit tot de openbare ruimte waar zij deel gaan uitmaken van het stedelijke landschap van Rotterdam. Billboardinstallaties zijn geen nieuw gegeven in de kunstpraktijk van deze kunstenaar, waarin de toepassing van marketingstrategieën een centrale plaats inneemt.

Het voorstel “The Artist Has to Live Like Everybody Else” functioneert als een statement in  de publieke ruimte,  zowel de werken als de rechten van de kunstenaar integrerend in de werkelijkheid van sociaal-economische structuren.
Voor het eerst geformuleerd en getoond in 1985 gedurende de economische boom, heeft dit statement niets aan kracht ingeboet. In 1991 verscheen het als doorlopende tekst op een elektronisch uithangbord, in dit geval geplaatst aan de gevel van het hoofdkantoor van de Bank of New Zealand (BNZ) in Auckland. Het verscheen voor de tiende keer in 1993 op de achterkant van het tijdschrift The National Business Review, de kunst van het bedrijf relaterend aan het bedrijf van de kunst.
Vanaf 1993 werd de verklaring onderdeel van zijn Paid serie. In dit langlopende project biedt Billy Apple de originele facturen van uiteenlopende privé-aankopen ter verkoop aan. De koper betaalt de rekening en krijgt als tegenprestatie de ingelijste factuur, voorzien van de titel Paid en de zin “The artist has to live like everyone else”. Billy Apple maakt hier gebruik van een kortere route voor het proces van kunst maken, geld verdienen en besteden.

Het tweede billboard getiteld “From the Sculpture International Rotterdam Collection”,  combineert aspecten van het merk Billy Apple met die van de Internationale Beelden Collectie. Geplaatst op de zijkant van een gebouw in de binnenstad, wordt dit tekstuele kunstwerk gepresenteerd als ware het een rollende tekst van een reclamelichtkrant, tijdelijk stopgezet. “From the Sculpture International Rotterdam Collection” is afgeleid van Billy Apples From the Collection serie. In deze serie wordt de schilderstraditie om de mecenas te portretteren geconceptualiseerd in een grafische vorm, als nog steeds eerbiedig maar alternatief portret. De werken stellen vragen over de symbolische waarde van het kopen van kunst en de grandeur die het bezitten van een collectie biedt, en de artistieke motivatie om een dergelijk werk te creëren.

Werken uit de Paid en From the Collection series zijn te zien in de tentoonstelling in Witte de With, Center for Contemporary Art. Beide billboards blijven onderdeel van het Rotterdamse landschap tot aan het einde van de tentoonstelling, 13 september.

Locaties:

The Artist Has to Live Like Everybody Else
©Billy Apple, 1985
Tegenover Centraal Station Rotterdam, hoek Weena en Kruisplein, gebouw NautaDutilh/Maarsen Groep

From the Sculpture International Rotterdam Collection
Billy Apple®, 2009
Hoek Schiedamse Vest en Schilderstraat, op het gebouw Herenplaats/MEE Rotterdam


De tentoonstelling is samengesteld door Nicolaus Schafhausen en Anne-Claire Schmitz (Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst).
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de ondersteuning van Herenplaats, Laan Irodjojo, Maarsen Groep, Mee Rotterdam en de inzet van Joost ten Bruggencate en Jeroen Everaert van Mothership.

Specificaties

jaartal vervaardiging 1985