Het kunstwerk
Beeldhouwer Shinkichi Tajiri heeft tientallen jaren kunstwerken in knoopvorm gemaakt. De knoop werd in de jaren 1990 zijn handelsmerk genoemd. Er zijn diverse betekenissen aan De knoop toegekend. Zo symboliseert het voor de één verbondenheid, omarming, harmonie en voor de ander een moeilijke situatie, een lastige kwestie, probleem of worsteling. Voor weer anderen staat het voor een magisch symbool of voor spankracht. In de Japanse cultuur staat de knoop centraal in de erotische bondagecultus. De beeldhouwer: “Ik wil dat mensen zelf betekenis kunnen geven aan mijn kunstwerken. Met mijn ‘knopen’ wil ik een helder statement maken, zorgen voor onmiddellijke communicatie tussen werk en beschouwer. De knoop is een fascinerende vorm van kracht en voor iedereen begrijpelijk. Het maakt niet uit of ik een knoop in Tokio of in de Braziliaanse jungle neerzet. In 1976 werd De knoop aangekocht als een geschenk aan de Amro-bank van de aannemers van de nieuwbouw. Het beeld werd onthuld op 18 oktober 1976. Wegens langdurige werkzaamheden aan de Coolsingel werd De knoop in 2018 tijdelijk in de tuin van CultuurWerkplaats Tarwewijk geplaatst. Sinds januari 2021 staat het beeld weer op de Coolsingel.