I don’t want to be so tired all the time


I don’t want to be so tired all the time
I don't want to be so tired all the time (2009)

Het kunstwerk

Ken Lums I don’t want to be so tired all the time richt zich op de bewoners van Zuidplein. De ronkende marketingtaal, die in iedere herstructureringswijk over de hele wereld hetzelfde is, krijgt hier een tegengeluid in het ontwerp van Ken Lum waarin persoonlijke verzuchtingen in grote letters op stilstaande vrachtwagens te lezen zijn. Lum is in Rotterdam bekend van zijn billboard Melly Shum hates her job in de Witte de Withstraat. Dit voorstel van de kunstenaar zou mee moeten kunnen reizen met de verschillende stadia van herstructurering van dit gebied: de planfase, de sloop en met de verschillende bouwprojecten. Het werd tot op heden nog niet gerealiseerd.


Specificaties

meer specificaties »

De Plek

Ken Lum

Ken Lum

Ken Lum (1956) is een Canadese beeldhouwer, schilder en fotograaf. Hij groeide op in East Vancouver, als kleinzoon van een in 1908 naar Canada geëmigreerde Chinese familie. Lum studeerde biologie aan de Simon Fraser University en volgde tegelijkertijd colleges aan de kunstfaculteit onder anderen bij Jeff Wall, een kunstenaar van wie ook en werk is opgenomen in de SIR collectie. Lum is werkzaam als docent, curator, jurylid, auteur en conceptueel kunstenaar.

In veel van zijn werk speelt Ken Lum met de combinatie van taal en beeld. In de taalschilderijen die hij in de tweede helft van de jaren 1980 maakte was vooral het letterbeeld belangrijk. Spandoeken, reclamebanieren, uithangborden, overal ter wereld kom je ze tegen: met teksten die niet alleen om te lezen zijn maar door de vormgeving ook een beeld vormen. In een vreemd land is het alleen dat: een woordbeeld dat je niet kunt ontcijferen. Lum baseerde zijn taalschilderijen op deze gedachte, hij gebruikte de vormen en lettertypen van de reclame en maakte er onleesbare werken van, in een niet bestaande taal. Vorm en kleur bepalen het gevoel dat de tekst oproept.

Halverwege de jaren 1980 werd Ken Lum bekend met werk waarin hij portretten combineerde met abstracte logo’s en tekst. Naast elkaar geplaatst hadden de nep-logo’s een bijzondere uitwerking op de portretfoto’s. De mensen op de foto waren niet langer individuen, maar representanten van een merk. Bijvoorbeeld zijn werk met de familie Ollner: een cliché familiefoto met daarnaast in een roodwitte cursieve letter: Ollner. De vormgeving van het totaal en van de letter maakt van het gezin een merk dat huiselijkheid en gezelligheid uitstraalt. Omdat er geen andere informatie bij staat, gaat de aandacht uit naar hoe tekst en beeld op elkaar inwerken. Ken Lums werk stelt vragen over identiteit:In hoeverre bepalen merken de identiteit van de moderne mens? En hoe speelt de reclame daar op in? Die vragen zijn na twintig jaar nog altijd actueel.

Ken Lum werd uitgenodigd voor deelname aan de Biënnale van Venetië van 1995 en 2001, de Biënnale van São Paulo van 1998, en Documenta 11 in 2002. In 2010 organiseerde de Vancouver Art Gallery in Vancouver een omvangrijke overzichtstentoonstelling van zijn werk | klik hier voor zijn website

Dossier

De projecten en voorstellen voor Zuid

In samenwerking met Hart van Zuid realiseert SIR projecten met de kunstenaars Erik van Lieshout, Hendrik-Jan Hunneman, Ai Weiwei en Ken Lum. Lees hieronder meer over hun projecten c.q. projectvoorstellen. Commission, een film van Erik van Lieshout Februari 2011: Erik van Lieshout verbleef drie maanden in zijn winkel in winkelcentrum Zuidplein. Hij sprak met mensen,


  • Geen aankomende evenementen gevonden.