Zonder titel (1993), foto Aad Hoogendoorn


Het kunstwerk

De muurschildering Zonder titel (1993) van Daan van Golden maakt deel uit van een reeks schilderijen van Van Golden die hij de titel Heerenlux gaf. Ze hebben allemaal een rood floraal patroon op een witte achtergrond. Het is een motief dat Van Golden in een aantal werken op verschillende groottes heeft gebruikt, in- of uitzoomend, in een ruit of rechthoek. Door de variaties van hetzelfde motief, geven ze verschillende ideeën van abstractie, ritme en herhaling. En intussen is het ook doodgewoon een inpakpapiertje dat hij naschilderde. De werken uit de reeks Heerenlux hangen onder meer in Museum Boijmans Van Beuningen en Museum Voorlinden. Omdat deze muurschildering sinds 1993 buiten hangt, was het werk behoorlijk verbleekt. Het rood was roze geworden door de zon. In 2016 is het werk gerestaureerd door Atelier Leo Mineur. Krabbend in de onderlagen werd er een rozerood gevonden, maar dit bleek niet de juiste kleur. Uiteindelijk konden de exacte verfnummers achterhaald worden: geen rozerood, maar meer een lakrood. Juist dat diepe rood, warm zonder dat het die lieflijkheid heeft van dat roze, maakt het werk weer zo krachtig als het was. In de zomer van 2017 werd deze muurschildering van Van Golden en acht andere ornamentlijsten, met daarin gerestaureerde en nieuwe kunstwerken in de Rotterdamse wijk Katendrecht, opgeleverd. Deze schilderingen werden gerealiseerd in het project Kaapse kleur, een samenwerking van Verhalenhuis Belvédère en BKOR.

Locatie: Timorstraat 10

Vervaardiging
1993

Daan van Golden

Daan van Golden (1936–2017) werd geboren op Katendrecht. Van Golden werd aanvankelijk opgeleid als machinebankwerker, kreeg vervolgens schilderlessen van de jezuïeten, en doorliep eind jaren 1950 de kunstacademie in Rotterdam. In de jaren 1960 volgde daarop een grote artistieke sprong: hij begon een baanbrekend oeuvre waarin hij alledaagse patronen, op pakpapier en zakdoeken, tot kunst verhief. Van Golden werd één van Nederlands bekendste Pop Art kunstenaars. Dat juist in Rotterdam de Pop Art opbloeide is te danken aan het internationale karakter van de havenstad, waarin Van Golden opgroeide. Hij koos een meer ingetogen stijl met net iets andere inspiratiebronnen. Hij reisde veel, vooral in Azië, en keek met name naar Japan. In 1968 werd hij uitgenodigd deel te nemen aan Documenta in Kassel, in 1999 opnieuw. Daan van Golden geldt als één van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars en zijn werk is in vele internationale musea getoond.

Klik hier voor een portret van Daan van Golden in de serie Hollandse Meesters