Atelier van Lieshout - 1963

JoepvanLieshout.jpg

Al vanaf het begin vormen de kunstwerken van Joep van Lieshout een belichaming van zijn ideeën over kunst en samenleving: van de gebruiks-sculpturen uit de jaren tachtig en de Mobile-homes uit de jaren negentig tot de vrijstaat ‘AVL-Ville’ (2001) en het recente ‘SlaveCity’ (2003-2008). Ook in Cascade ligt een maatschappelijk statement vervat.

Als inspiratiebron noemt Van Lieshout overwinningszuilen, en vooral de Pestsäule in Wenen. Met dit barokke gedenkteken vierde de stad Wenen in 1693 het einde van de grote pestepidemie. In het even barokke Cascade zijn de wolken met engeltjes vervangen door olievaten, tekens van de wereldhavenstad die Rotterdam is. De jubelstemming van de Pestsäule heeft plaatsgemaakt voor een duisterder toonzetting. Het beeld van Atelier Van Lieshout roept associaties op met de huidige economische crisis, met uitgeputte grondstofvoorraden en met het failliet van de consumptiemaatschappij.
Het zijn interpretaties die extra reliëf krijgen door de locatie van de sculptuur op de kruising van de Coolsingel en de Blaak; midden in het commerciële en financiële hart van Rotterdam. Behalve deze, door de actualiteit ingegeven duidingen zijn veel andere interpretaties mogelijk, die elkaars tegenpolen kunnen vormen. Of je het beeld ziet als een hedendaagse verbeelding van de ondergang van de mens of als een ode aan de taaiheid van het individu die ondanks alles zijn weg naar boven vindt, wordt aan de kijker overgelaten.
Zie ook http://www.ateliervanlieshout.com/

  • Geen aankomende evenementen gevonden.