Le Tamanoir op zaal

Le Tamanoir op zaal


Sinds vrijdag staat Le Tamanoir van Alexander Calder op zaal om de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen. De overzichtstentoonstelling van Calder’s werk is daar te zien tot en met 12 januari 2014.

Op dinsdagochtend 27 augustus 2013 verhuisde het beeld – dat in de volksmond ‘de Miereneter’ heet – van Alexander Calder tijdelijk van Rotterdam-Hoogvliet naar Düsseldorf waar het deel uit zal maken van de tentoonstelling Alexander Calder: Avantgarde in Bewegung in Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen in Düsseldorf. Begin 2014 komt het kunstwerk weer terug naar Rotterdam. Op vertoon van de ‘bewonersbrief’ van SIR hebben alle bewoners van Hoogvliet gratis toegang tot de tentoonstelling.

Le Tamanoir

De gemeente Rotterdam kocht Le Tamanoir in 1965 voor de nieuwbouwwijk Hoogvliet bij Galerie Maeght in Parijs. Le Tamanoir maakt deel uit van de collectie Sculpture International Rotterdam, de collectie van internationale kunstwerken in de publieke ruimte van Rotterdam. Le Tamanoir is het enige monumentale werk van Calder in Nederland. Samen met de Henry Moore, de Naum Gabo, Erasmus, en de Zadkine in de collectie SIR, behoort dit kunstwerk tot de meest waardevolle sculpturen in de openbare ruimte van Nederland. Een team van specialisten uit Rotterdam en Düsseldorf bereidt de reis en het verblijf van Le Tamanoir in alle details voor.

 

Calder op zaal

Uitzonderlijk is dat de miereneter, een zwarte ‘stabile’, nu tijdelijk in een zaal te zien zal zijn, zonder het rumoer van de stad. In de tentoonstelling Alexander Calder: Avantgarde in Bewegung wordt de rol en de betekenis van Le Tamanoir binnen het werk van Calder uitgelicht. De tentoonstelling besteedt vooral aandacht aan de jaren ’30 en ’40 en in het bijzonder aan Calder’s weg naar abstractie en zijn link met de Europese avant garde.

 

Alexander Calder

Aan het eind van de jaren ’30 werd Calder vooral bekend met zijn ‘mobiles’: gekleurde vormen die in een delicaat evenwicht aan een staaldraad constructie hangen en door wind of tocht bewegen. Later ontwierp Calder ook de voet waaraan het bewegende deel kon worden bevestigd. Uit deze staanders ontwikkelden zich later de monumentale ‘stabiles’, waaronder Le Tamanoir. Calder was een van de leidende kunstenaars van zijn generatie en maakte deel uit van de Parijse avant garde. Hij stond in nauw contact met collega’s als Marcel Duchamp, Joan Miró, Hans Arp, en Piet Mondriaan. Calder behoorde in de jaren zestig en zeventig samen met Picasso en Henry Moore tot de meest gewilde kunstenaars voor beelden in de openbare ruimte (o.a. in New York, Chicago en Londen). Klik hier voor meer informatie over Calder.


Alexander Calder: Avantgarde in Bewegung

Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
Grabbeplatz 5
40213 Düsseldorf

8 september 2013 t/m 12 januari 2014

 

Kunstwerken