Publicaties

  • Column 09-05-2017

    Marjolein Geraedts over geluidskunst

    Geluidskunst lijkt levendiger dan ooit. Op steeds meer tentoonstellingen, festivals en plekken in de openbare ruimte krijgt geluidskunst de ruimte om zich te laten horen. Zo ook in Rotterdam. Dit voorjaar zijn in TENT sculpturale…

    Lees meer
  • Column 01-12-2016

    Dees Linders over de controverse

    DE CONTROVERSE Z.T., Naum Gabo (1957) Coolsingel | beton, marmer, staal, brons, 2600 x 450 x 540 cm Introductie Het beeld Z.T. [Zonder Titel] van de Russische kunstenaar Naum Gabo is onlosmakelijk verbonden…

    Lees meer
  • Column 01-11-2016

    Moosje Goosen over de controverse

    Things That Remind: Naum Gabo’s ‘Ding’ en het Gastarbeidersmonument Moosje Goosen, mei 2010 “Every period has the impulse to create symbols in the form of monuments, which according to the Latin meaning are ‘things…

    Lees meer
  • Uitgave 10-03-2016

    Eerbetoon aan een avenue | Coolsingel Plattegrond

    De roerige geschiedenis van Rotterdam in 1000 meter straat, kunst en ornamenten Wie over de Coolsingel van het Hofplein naar de Erasmusbrug slentert, passeert op slechts anderhalve kilometer vele bijzondere kunstwerken, gebouwen en ornamenten, in…

    Lees meer
  • Uitgave 10-03-2015

    It’s Never Too Late to Say Sorry. 366 Sorry-rapporten

    Dagboeken van een performer. Wim Konings is al sinds het begin – 28 mei 2010 – de performer van het werk van Elmgreen & Dragset op de Coolsingel It’s Never Too Late to Say Sorry.

    Lees meer
  • Editie 10-03-2015

    THE INDIVIDUAL PARALLEL – BILDERBERG UTOPIA

    Editie met Certificaat van Echtheid. Willem Oorebeek’s video-editie The Individual Parallel – Bilderberg Utopia (2015) maakte hij naar aanleiding van zijn voordracht over het gelijknamige kunstwerk dat hij realiseerde op de gevel van het Bilderberg Parkhotel.

    Lees meer
  • Column 24-01-2012

    Pam Emmerik: God is goed, maar Rotterdam is beter!

    Het stomste beeld dat ik ken op deze wereld staat in de grandioze rivier de Ebro middenin de Catalaanse stad Tortosa. Het is een hoge zuil waarop een keizerlijk-symbolische adelaar suf op zijn kont zit.

    Lees meer
  • Column 29-09-2011

    Sonia Rijnhout: Give me this Day my daily Sculpture

    On a warm evening in April, I walk across a square in the new city that I call Madrettor. This city must have been known by another name in the past, but with the…

    Lees meer
  • Column 04-12-2008

    Siebe Thissen: (Paul McCarthy’s) Santa Claus is coming to Town

    This Santa does not carry a bell or a tree, however, he holds a butt plug in his hand, criticising consumerism with humour. I guess it took a while to get used to it. Friday…

    Lees meer
  • Column 08-07-2008

    Katriena Trompe: Eli, Eli, Lema Sabachta-Ni?

    Eli, Eli, lema sabachta-ni? My God, my God, why hast thou forsaken me? The images of Santa Claus and the garden gnome are often forged into a single character. To me, both are hideous, unimaginative…

    Lees meer
  • Column 17-06-2008

    QS Serafijn | Leesbare stad

    Steden zijn het mooist als ze deels onder water staan. Geen auto’s, geen mensen, weinig drukte. Op de site van de Internationale Beelden Collectie zag ik nadat ik L’Homme Qui Marche van Rodin had aangeklikt…

    Lees meer
  • Column 09-04-2008

    Jannetje in ’t Veld & Toon Koehorst – Free, Open, 24hours

    In de binnenstad kan het niemand ontgaan dat hier het nieuwe hart van Rotterdam bonkt. Althans de slogans van soortgelijke strekking kunnen niemand ontgaan. Opgeplakt op grote billboards en staketsels flankeren ze plekken waar overlast…

    Lees meer
  • Uitgave 10-03-2006

    Van Zadkine tot McCarthy

    Een gids door de Internationale Beeldencollectie van Rotterdam In 2006 verscheen het tweetalige boekje Van Zadkine tot McCarthy. Een handzaam en mooi vormgegeven en gebonden boekje waarin 39 Rotterdamse sculpturen worden geportretteerd en besproken.

    Lees meer