Over SIR


Sculpture International Rotterdam beheert en vernieuwt de unieke internationale beeldencollectie van meer dan zestig kunstwerken in de openbare ruimte van de stad. Het hart van deze collectie wordt gevormd door de drie boegbeelden van Rotterdam, de Zadkine, de Gabo en de Moore. Deze kunstwerken zijn voor de stad gemaakt in opdracht van particulieren in de wederopbouwperiode na de verwoesting van het centrum. Voor de gemeente was dit de aanleiding om zelf het heft in handen te nemen voor de opbouw van een collectie internationale kunstwerken van hoge en gedurfde kwaliteit.
De SIR-collectie bestaat momenteel uit 66 werken en maakt deel uit van het geheel aan kunstwerken van de gemeente Rotterdam, met uitzondering van de werken van Naum Gabo, Henry Moore, Karel Appel en Umberto Mastroanni.

Uniek tweekoppig beleid
De stadscollectie wordt beheerd door BKOR (Beeldende Kunst & Openbare Ruimte), programma van CBK Rotterdam. Met deze twee programma’s, SIR (internationaal) en BKOR (lokaal), heeft Rotterdam een uniek beleid ten aanzien van kunst en de publieke ruimte.
Waar BKOR uitsluitend in opdracht werkt van de gemeente, wijken, woningbouwverenigingen, scholen en vooral met Rotterdamse kunstenaars, opereert SIR vooral op eigen initiatief, ontwikkelt naast en met de collectie een programma, verwijlt lange tijd in een bepaald gebied voorafgaand en parallel aan grootscheepse herstructurering van dat gebied (zeven jaar lang Coolsingel met Eerbetoon aan een Avenue, drie jaar lang rond de Maashaven met Paleis Maashaven). Juist het verschil in visie en benadering maakt de twee programma’s complementair. Dit biedt de stad een uitgelezen kans voor een toegankelijke en zeer diverse aanpak van de discipline kunst en de publieke ruimte, voor een breed publiek: lokaal, landelijk en internationaal.

Veelzijdig programma
De afgelopen jaren veranderen zowel de kunst als de steden in een enorm tempo. SIR ontwikkelde een werkwijze waarin de permanente werken van de collectie worden verweven met een actueel programma dat de stukken van de collectie telkens nieuw leven inblaast. Dit programma neemt vele vormen aan, afhankelijk van het gebied en de situatie waarin we werken. Het omvat experimenten met tijdelijke werken en tentoonstellingen in samenhang met de permanente werken van de collectie, performances, tours, lezingen, workshops, cinema. Het gaat bovendien vergezeld van analyses, essays en videodocumentaires over kunstwerken, waarin bijvoorbeeld verslag wordt gedaan van het ontstaan van Cascade van Joep van Lieshout, het transport en de herplaatsing van het beeld van Henry Moore en de restauratie van de Gabo.
Door onder meer te laten zien dat de immer veranderende stad en het publiek ook de betekenis van de werken verandert; en dat nieuwe kunstwerken de betekenis van oudere stukken in de collectie veranderen. Zo werkt SIR voortdurend aan een levende collectie.