GABO: Portrait of a Sculpture. Portret van een sculptuur.

GABO: Portrait of a Sculpture. Portret van een sculptuur.

GABO: Portrait of a Sculpture. Portret van een sculptuur.


Aanleiding voor deze publicatie was de langverwachte restauratie van de sculptuur die in 2017–2018 plaatsvond. In GABO: Portrait of a Sculpture. Portret van een sculptuur. wordt het roerige leven van dit wereldberoemde kunstwerk beschreven. De hoofdtekst is van de hand van kunst-, architectuur- en cultuurhistoricus Patricia van Ulzen. Haar minutieuze onderzoek voegt een geheel nieuwe episode toe aan de biografie van Naum Gabo en deze sculptuur. 

Met zijn kunst vocht Gabo zijn hele leven, al wonend op diverse plekken in de wereld, voor de vrijheid van denken en voor de verbeeldingskracht. De ingenieuze sculptuur die hij naliet aan Rotterdam trotseert de tijd en kan telkens opnieuw volstromen met betekenis. Zo blijft ‘Het Ding’ voortdansen, midden op straat en voor iedereen. 

Colofon
Hoofdredactie: Eleonoor Jap Sam, Dees Linders
Bijdragen van Carel Blotkamp (preface), Dees Linders, Siebe Thissen, Patricia van Ulzen, Toke van Helmond (Catherina Lehning), Eleonoor Jap Sam, Rutger Morelissen, Sjoerd Westbroek, IEF Capital
Editors: Dees Linders, Siebe Thissen, Patricia van Ulzen, Eleonoor Jap Sam
Beeldredactie en -onderzoek: Sannetje van Haarst, Nienke Post
Eindredactie: Ronja Driessen, Eleonoor Jap Sam, Dees Linders, Jacqueline Schoemaker, Marie Louise Schoondergang Vertaling: Marie Louise Schoondergang
Grafisch ontwerp: 75B
Drukkerij: Veldhuis Media B.V.

Productspecificaties
ISBN 978-94-92852-27-4
Verkoopprijs: € 30,-
Aantal pagina’s: 224
Afmetingen: 20.7×26.5cm
Binding: Hardcover
Taal: Nederlands, Engels
Publicatiedatum: 7 april 2022
Partner: Jap Sam Books Rotterdam

Over het kunstwerk
‘Het Ding’ of ‘de gestileerde bloem’ zoals het werk van 26 meter hoog en 40.000 kilo zwaar ook wel genoemd wordt, was indertijd het icoon van moderniteit op de moderne Coolsingel. In 2011 werden het pand van de Bijenkorf en het kunstwerk tot rijksmonument uit de wederopbouwperiode verklaard. De ruimtelijke constructie uit 1957 wordt samen met de kunstwerken van Zadkine en Henry Moore gezien als één van de drie boegbeelden van de internationale beeldencollectie van Rotterdam: Sculpture International Rotterdam. De geschiedenis van deze titelloze sculptuur van Gabo is op tal van manieren verweven met de historie van de stad.

Kunstwerken