Filmstill uit Esra Ersen, Perfect/Growing Older (dis)gracefully, 2006

Filmstill uit Esra Ersen, Perfect/Growing Older (dis)gracefully, 2006

Filmstill uit Pawel Althamer, Brodno 2000, 1997

Filmstill uit Pawel Althamer, Brodno 2000, 1997

filmstill uit Manon de Boer, Resonating Surfaces, 2005

filmstill uit Manon de Boer, Resonating Surfaces, 2005


Het kunstwerk

In de maanden november en december 2009 draaide een programma samengesteld door Jos van der Pol (kunstenaar en adviseur van SIR) in samenwerking met SIR, met unieke films van kunstenaars uit verschillende landen die betrekking hebben op de hedendaagse stad, op de invloed van grootscheepse stedelijke herstructurering op bewoners. Onderstaande films maakten deel uit van het programma:

Pawel Althamer, Brodno 2000, 1997, 6 minuten
Brodno 2000 toont een gebeurtenis waarbij de locale gemeenschap betrokken wordt bij het vervaardigen van een kunstwerk, door gebruik te maken van de immense flatgebouwen waar Althamer woont. Het resultaat is een enorme belettering van het getal “2000”, opgebouwd uit de ramen met belichting van binnenuit.

Pia Rönicke, Urban Fiction, 2003, 16 minuten
Urban Fiction neemt de kijker mee naar een hypothetische wereld van architecturale discussie, een uitwisseling van ideologische stellingen tussen Le Corbusier en Constant. De meester en de leerling. De purist en de humanist. Hard-core utopisch denken en vlijmscherpe visie. Absolute schoonheid en de schoonheid van sociale interactie.

Pia Rönicke, Outside the Living Room, 2000, 8 minuten
Als een poëtische stedelijke planner zoekt Pia Rönicke een fictieve verzoening tussen natuur en stedelijkheid. Begeleid door een overtuigende soundtrack wordt de kijker meegevoerd op een droomachtige tocht door verschillende getekende landschappen. Fictieve en herkenbare stedelijke landschappen, heringericht met de natuur als dominante kracht: de wolkenkrabbers van Manhattan omringd door dichte bebossing en rijstpadi’s bovenop Van der Rohe’s appartementen.

Esra Ersen, Perfect/Growing Older (dis)gracefully, 2006, 22 minuten
Ersen is gefascineerd door de totale transformatie die momenteel plaatsvindt in Liverpool en de invloed daarvan op haar inwoners. Regeneratie belooft een nieuwe identiteit voor de stad die momenteel meedingt om de titel van Culturele Hoofdstad van Europa. Als een stedelijk ontwerper die haar methodes overbrengt van stadsniveau naar het individu heeft Ersen een make-over van een lang gevestigde Liverpudlian uitgevoerd. Verandert alleen het uiterlijk van de stad, en blijft net als bij een make-over de innerlijke structuur gelijk?

Heidrun Holzfeind, Corviale – II Serpentone, 2001, 34 minuten
Corviale – II Serpentone toont het contrast tussen de actualiteit van alledag en de beloften van modernistische maatschappelijke structuren. De film richt zich op de 9.500 bewoners van het Corviale appartementencomplex in Rome. Dit complex – van meer dan een kilometer lang – werd in 1972 gebouwd in opdracht van het Instituut voor Sociale Woningbouw om de woningnood tegen te gaan. Het (nooit voltooide) dorp is gebaseerd op Le Corbusiers Unité d’Habitation in Marseilles.

Manon de Boer, Resonating Surfaces, 2005, 38 minuten
Resonating Surfaces is een triptiek van een stad, een vrouw, en een levensstijl. Het leven van Rolnik, een Braziliaanse psychoanalyticus die momenteel in São Paulo woont, omvat de Braziliaanse dictatuur uit de jaren zestig en het intellectuele klimaat rondom Deleuze en Guattari in het Parijs van de jaren zeventig.