Het kunstwerk

Hoewel hij is opgeleid als architect, manifesteert John Körmeling (1951) zich vooral in kunstopdrachten die zich op het grensgebied van kunst en architectuur begeven. Het Pioniershuisje boven op het douanekantoor van Benthem Crouwel kijkt uit over de Rotterdamse haven. Körmelings huisje – sober in haar rechthoekige eenvoud, en voorzien van een veranda – herinnert aan de bouwstijl van de geïmproviseerde nederzettingen in het Amerikaanse Wilde Westen. Het roept dan ook een tijd op waarin de Frontier gelijk stond aan vrijheid en avontuur, en waar grenzen alleen bestonden om verlegd te worden. Het huisje heeft een kachel en is in principe bewoonbaar door pioniers.

 

Vervaardiging
1999

De plek

Pioniershuisje werd vervaardigd in opdracht van de Rijksgebouwendienst voor de containerhaven Reeweg in Rotterdam

John Körmeling

John Körmeling

John Körmeling (1951) is opgeleid als bouwkundig ingenieur aan de Technische Universiteit in Eindhoven, waar hij nog steeds woont en werkt.

Zijn werk, dat het midden houdt tussen sculptuur, architectuur en design, bestaat uit – al dan niet gerealiseerde – projecten en ‘goede ideeën’ die reageren op het begrip ruimte en de verschillende invullingen daarvan. De projecten van Körmeling lijken tot stand te komen vanuit een humoristisch en diepgeworteld anticonformisme, gericht tegen de verlammende werking van regels en conventies in de ruimtelijke ordening in Nederland, die hij ooit ‘gepriegel in de kleine ruimte’ noemde. De oplossingen die hij daarvoor in de plaats stelt, zijn ontwapenend humoristisch, soms ook venijnig en treiterend – getuige een schets voor een stadhuis dat voorzien is van de tekst TERWIJL JULLIE WERKEN.

Vaak laat zijn werk zien dat een idee zonder opsmuk – een simpel of voor de hand liggend idee – dat goed geplaatst wordt, als absurdistisch ervaren wordt: onder zijn werk kan een mobiel en uitrolbaar parkeerkleed gerekend worden dat korte metten maakt met het parkeertekort in grote steden, maar ook het voorstel Geen Brug (1991) voor het Zocherpark in Utrecht, want soms is het nou eenmaal beter om geen brug te plaatsen. Beide ideeën herinneren eraan dat wij ons regelmatig in bochten moeten wringen om een geschikte oplossing te vinden voor een obstakel dat wij zelf hebben opgeworpen, wat minstens zo absurdistisch is als een goede grap van Körmeling.

Andere kunstwerken

  • 1989

    John Körmeling, 1991

    Permanent