Three Columns (1989)

George Rickey

foto Aad Hoogendoorn

foto Aad Hoogendoorn

foto Aad Hoogendoorn

foto Aad Hoogendoorn

foto BKOR archief

foto BKOR archief

Het kunstwerk

Op een paar honderd meter van elkaar staan in de Rotterdamse binnenstad twee kinetische sculpturen van de Amerikaanse kunstenaar George Rickey. Er vloeide heel wat water door de Maas voordat de eerste Rickey op zijn plaats stond. In 1964 werd hem gevraagd een alternatief voor de fontein op het Hofplein te ontwerpen. Zijn twintig meter hoge constructie werd uiteindelijk niet uitgevoerd, omdat de nieuwe fundering van de fontein te duur zou worden. Uiteindelijk werd Rickey’s Two Turning Vertical Rectangles geplaatst ter opluistering van het nieuw ingerichte Binnenwegplein.

Three Columns is het tweede beeld van Rickey voor Rotterdam. Het was een geschenk van de onderneming Van Ommeren (nu Royal Vopak) aan de gemeente ter gelegenheid van het honderdvijftig jarig bestaan van de firma. In 1986 werd Rickey benaderd door zijn oude vriend, kunstkenner en verzamelaar prof. mr. P. Sanders om van gedachten te wisselen over de invulling van drie vierkante stalen kaders boven de ingangspartij van de door architect Wim Quist ontworpen nieuwbouw voor de Rotterdamse schouwburg. Het bleek een opgave te zijn die Rickey ongeveer drie jaar kostte om op te lossen. Bij de voltooiing van de Schouwburg in 1989 werden Rickey’s gebroken, bewegende zuilen aangebracht in de open kubusvormen boven de ingang van het gebouw. Rickey zei ooit dat zijn werken als choreografieën gezien kunnen worden. Ook in die zin zullen zij zich thuis voelen aan de gevel van het theater.

 

Jaar
1989
Locatie
Schouwburgplein
Afmeting
hoogte 6 m
Materiaal
roestvrij staal
Opdrachtgever
Van Ommeren
Eigenaar
Gemeente Rotterdam

De plek

Schouwburgplein

George Rickey

George Rickey

George Rickey (South Bend, USA, 1907 – Saint Paul, USA, 2002) kwam al jong naar Europa, waar hij eind jaren twintig in Parijs het kubisme leerde kennen. Onder invloed van Alexander Calder ging hij mobiles maken. Ook de kennismaking met Naum Gabo was belangrijk voor zijn werk: Gabo’s Kinetische constructie (1920) was een van de eerste bewegende kunstwerken. Combineer dat met Rickeys waardering voor de ideeën van De Stijl (met name die van Mondriaan en Van Doesburg) en er ontstaat een idee waar zijn bewegende rechthoeken vandaan komen.

Bekijk alle kunstenaars

Three Columns van George Rickey terug op Schouwburgplein

De Three Columns van George Rickey zijn teruggeplaatst aan de gevel van Theater Rotterdam aan het Schouwburgplein. Het werk is bijna…

Lees meer