Windscherm Calandkanaal (1985)

Frans de Wit

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

foto Jannes Linders

Het kunstwerk

Om schepen op weg naar de Maasvlakte te behoeden voor rukwinden, werd een bijna twee kilometer lang ‘windscherm’ ontworpen door gemeentearchitect Maarten Struijs en beeldhouwer en landschapsarchitect Frans de Wit. Het windscherm werd gebouwd tussen 1983 en 1985 en was toen het grootste ter wereld. Het bestaat uit een lange reeks imposante, halfronde betonnen elementen van 25 meter hoog en het is 25% wind doorlatend. De kanaalwand ligt ter hoogte van de Calandbrug en zorgt ervoor dat scheepvaart kan plaatsvinden bij een windkracht hoger dan 5. Zonder bescherming dreigen de schepen tegen de brug of de kade te botsen.

Jaar
1985
Locatie
Neckarweg 22
Afmeting
2 km lang, 25 meter hoog
Materiaal
beton
Opdrachtgever
Havenbedrijf Rotterdam
Eigenaar
Havenbedrijf Rotterdam
Frans de Wit

Frans de Wit

Frans de Wit (Leiden, 1942 – aldaar, 2004) was beeldhouwer en landschapskunstenaar en de maker van de drie grootste kunstwerken van Nederland. Hij studeerde van 1960 tot 1965 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en maakte deel uit van de zogenaamde Haagse School.

“Frans de Wit was een van de beste Nederlandse beeldhouwers van zijn generatie, tezamen met Carel Visser, David van de Kop, Cornelius Rogge en Lon Pennock. Hij bouwde aan een indrukwekkend oeuvre, waarin opdrachten voor beelden in de openbare ruimte een grote plaats innamen. Voor Frans de Wit was de plek het uitgangspunt voor dergelijke beelden. De maatvoering zorgde ervoor dat de kunstwerken in evenwicht zijn met mens, natuur en omgeving. De Wit koos uiteenlopende materialen. Kenmerkend voor hem was dat hij die materialen met eigen handen – en met zelf ontworpen werktuigen – bewerkte. Dit bewerken bepaalde voor een belangrijk deel het beeld, het groeide tijdens het ontstaansproces. Dergelijke projecten namen soms jaren in beslag.”

Uit een lezing van kunsthistoricus Jetteke Bolten Rempt

Bekijk alle kunstenaars

Windscherm wijkt voor trein | 2018

Op 22 november schrijft Leon van Heel een paginagroot artikel in AD over het verdwijnen van betonnen constructies van het…

Lees meer

Het grootste windscherm ter wereld moet plaats maken, maar blijft landschapskunst |2018

Hoe pas je het grootste windscherm ter wereld zó aan, dat een spoorlijn er dwars doorheen kan, schepen nog steeds…

Lees meer

Krasse Knarren over het kunstwerk van Frans de Wit in Spaarnwoude | 1994

In de laatste aflevering Krasse Knarren van Kees van Kooten & Wim de Bie op 17 april 1994 brengen ze…

Lees meer