Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Fotograaf: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

SIR realiseerde in samenwerking met de Bijenkorf een etalage met informatie over de Gabo. Ontwerp: 75B.

SIR realiseerde in samenwerking met de Bijenkorf een etalage met informatie over de Gabo. Ontwerp: 75B.

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders

Naum Gabo, zonder titel, 2018 - foto: Jannes Linders


De eerste opknapbeurt aan de Coolsingel – die de komende jaren een metamorfose ondergaat, naar een ontwerp van West 8, het architectenbureau van Adriaan Geuze – is voltooid.

‘De Gabo, ‘Het Ding’, ‘De tulp’ ofwel het titelloze werk van Naum Gabo (1957) voor de deur van de Rotterdamse Bijenkorf (1955-1957) van architect Marcel Breuer, toont zich weer in volle glorie. Meest opvallend is de karamel-gouden kleur van de coating waarmee de vier stalen ribben bekleed zijn, met daarop een laag van zink, messing en beschermende lak. De verlichting van het beeld is ook hersteld; binnenkort straalt licht vanuit de sokkel naar boven in de toren en het zwarte binnenwerk. De restauratie werd gedaan door de firma MeestersIn.

Voor de Russisch-Amerikaanse Naum Gabo zelf (1890-1977) was deze sculptuur zijn belangrijkste en grootste kunstwerk. Voor de westerse wereld is het nog steeds één van de belangrijkste moderne kunstwerken in de publieke ruimte. Voor Rotterdam betekende de komst van deze sculptuur van Naum Gabo samen met De verwoeste stad van Ossip Zadkine in de jaren ’50 de aanvang van de Internationale Beeldencollectie van Rotterdam, nu Sculpture International Rotterdam, thans een programma van CBK Rotterdam. Beide beelden werden in de wederopbouwperiode in opdracht van de Bijenkorf ontworpen, in het besef dat de stad en haar bewoners nieuwe symbolen nodig hadden om de moed te vinden voor de wederopbouw van hun stad en leven.

Foto’s: © Jannes Linders /Sculpture International Rotterdam, januari 2018

Kunstwerken