Radio Paleis Maashaven

In samenwerking met Operator Radio gaat Studio Paleis Maashaven vanaf zondag 30 januari vier zondagen live uitzenden vanuit Het Gemaal op Zuid. De radio-uitzending is bij te wonen op locatie of live te bekijken via www.operator-radio.com. De radio-uitzendingen vinden plaats op zondag 30 januari, 14.00 uur – 17.00 uur, zondag 6 februari, 18.00 uur – 21.00 uur, zondag 13 februari, 14.00 uur – 17.00 uur en zondag 20 februari, 14.00 uur – 17.30 uur.

De uitzending kan door 30 bezoekers worden bijgewoond. Aanmelden is niet nodig maar vol is vol. We volgen de richtlijnen van het RIVM.

Programma

Zondag 20 februari 2022, 14.00 uur – 17.30 uur

Luister hier terug!

14.00 uur, The Interludes I
14.30 uur, Mariska van den Berg in gesprek met Dees Linders: Het kunstwerk als onbestemd gebied
15.00 uur, The Interludes II: performance door Nikos ten Hoedt
15.30 uur, Mariska van den Berg in gesprek met Zoë Cochia (Niffo Galerie /recycle studio) en Annet van Otterloo (Het Gemaal op Zuid)
16.00 uur, Kim Bouvy in gesprek met Jan Konings en Malique Mohamud: Rotterdam, stad van verbeelding?
16.30 uur – 17.30 uur, The Interludes III: Live DJ Set  Bella Hall

14.00 uur, The Interludes I

The Interludes is een project ontwikkeld voor Radio Paleis Maashaven van radiocollectief Good Times Bad Times (GTBT). Met bijdragen van: Alyona Ciobanu – Wine Barrels / Roel Meelkop – Maashaven / Noa Kurzweil – Voice Actor/

14.30 uur, Mariska van den Berg in gesprek met Dees Linders: Het kunstwerk als onbestemd gebied

Mariska van den Berg is kunsthistorica en theoriedocent aan de MA Visual Cultures aan AKV St.-Joost te Den Bosch.  Ze schrijft regelmatig over beeldende kunst en is werkzaam als tentoonstellingsmaker. In 2014 verscheen haar boek ‘Stedelingen veranderen de stad. Over nieuwe collectieven, publiek domein en transitie’, over bottom-up praktijken in de stedelijke publieke ruimte. Daarvoor werkte ze als curator bij SKOR, Stichting Kunst en Openbare ruimte. In maart opent het laatste deel van ‘Joined Narratives’ – drie achtereenvolgende presentaties van het werk van de filmmakers Katarina Jazbec, Lavinia Xausa en Heidi Vogels – die zij maakte bij TENT Rotterdam.

Dees Linders is kunsthistoricus en onderzoeker gespecialiseerd in kunst en de publieke ruimte. Ze werkte als curator bij Stichting Kunst en Openbare Ruimte en als stadsconservator bij Museum Boijmans Van Beuningen.  Tussen 2007 en 2019 was zij artistiek leider van Sculpture International Rotterdam, onderdeel van het Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam.

15.00 uur, The Interludes II: performance door Nikos ten Hoedt

Nikos ten Hoedt is ontwerper, beeldend kunstenaar en muziekproducent uit Rotterdam en is geïnteresseerd in hoe de disciplines elkaar aan kunnen vullen. Hier is meer informatie over zijn muziek, zijn performances en een geluidsevent

15.30 uur, Mariska van den Berg in gesprek met Zoë Cochia (Niffo Galerie /recycle studio) en Annet van Otterloo (Het Gemaal op Zuid)

Niffo betekent in straattaal NEEF. De naam verwijst naar een familiaire omgeving, waarin allerlei doelgroepen bij elkaar kunnen komen met behulp van kunst in uiteenlopende vormen. De galerie is opgericht door kunstenaar en docent Zoë Cochia in 2014 en heeft een belangrijke maatschappelijke en educatieve functie in de Afrikaanderwijk in Rotterdam. De sociale functie is gericht op cohesie en communicatie in de wijk en talent ontdekking en ontwikkeling van jongeren uit de buurt. Door middel van tentoonstellingen, workshops en educatieve projecten zet Niffo eigen kwaliteiten en netwerken in voor lokale en mondiale interactie en communicatie.

Zoë Cochia is een Nederlands-Roemeense kunstenares, geboren in Boekarest. Een vrije, rebelse geest die experimenteert met fotografie, collages, film en poëzie. Afgestudeerd als werktuigbouwkundig ingenieur werkend voor de Roemeense spoorwegen verliet zij na de revolutie van 1989 het land om zich in Nederland te vestigen. Naast beeldend kunstenaar én docent beeldende kunst en grafische vormgeving is ze ook jongerenbegeleidster en richtte in 2014 Niffo Galerie/Recycle studio op.

Voor Studio Paleis Maashaven ontwikkelde Zoë het project Verweven Erfenis

Annet van Otterloo is algemeen coördinator van de Afrikaanderwijk Coöperatie. De coöperatie maakt de kracht van Rotterdam Zuid zichtbaar door te investeren in betrokken bewoners en ondernemers en een actief cultuurprogramma. De coöperatie biedt hiervoor een organisatiestructuur waarbij de opbrengsten en voordelen direct aan de wijk zelf toekomen. De coöperatie ziet een inclusieve, integrale wijkontwikkeling als een belangrijke factor om waarde te creëren op het terrein van betrokkenheid en zeggenschap van bewoners en alle daaraan gerelateerde aspecten waardoor bewoners (weer) volwaardig meedoen in de wijk. Actueel project is het in samenwerking met Superuse Studios ontwikkelde Grondstoffenstation op de markt. Het biedt werkgelegenheid voor de buurt, faciliteert recycling en hergebruik, voegt iets toe aan de openbare ruimte en vertelt een ander verhaal over de wijk, namelijk over duurzaamheid en innovatie.

Annet studeerde Sociale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden en deed de afgelopen jaren in uiteenlopende projecten ervaring op in het vanuit kunst- en cultuur aanjagen van stedelijke ontwikkeling, zoals voor oa de studio van Jeanne van Heeswijk,  Stichting Urbaniahoeve in Den Haag, en werkte ze als Stadslabmakelaar in dezelfde stad aan de City New Deal Kennismaken, een project gericht op de stad als rijke leeromgeving voor studenten. Het verbinden van kunst, cultuur en bewoners met (culturele) productie en gebiedsontwikkeling is steeds het vertrekpunt.

16.00 uur, Kim Bouvy in gesprek met Jan Konings en Malique Muhamud: Rotterdam, stad van verbeelding?

Kim Bouvy is projectleider en curator van Studio en Radio Paleis Maashaven en ontwikkelde op uitnodiging van SIR een kleinschalig, flexibel en ‘covid-proof’ concept, gericht op het mogelijk maken van een bescheiden aantal kunstwerken in de openbare ruimte en het leggen van lokale verbindingen. Radio vormt daarbij de ruggegraat als laagdrempelige openbare ruimte, het biedt een platform voor uiteenlopende makers en organisaties en initieert het gesprek over hun werk.

Kim heeft een achtergrond als beeldend kunstenaar/fotograaf en werkt tevens als curator, projectleider, programmamanager en docent voor een veelvoud aan culturele instellingen en onderwijsinstellingen in Rotterdam en daarbuiten. In haar eigen werk is gefascineerd door vaak lokale betekenissen en geschiedenissen in de openbare ruimte en het (stedelijk) landschap. Eerder publiceerde ze ‘Phantom City’ over Rotterdam en ‘Niemandsland’ over Berlijn.

Jan Konings is ontwerper van publieke ruimte en werkt op het snijvlak van stedenbouw, landschap, kunst, ecologie en design. Hij is op zoek naar manieren om de sociale cohesie van de openbare ruimte te versterken en tot leven te brengen door middel van (minimale) toevoegingen. Als docent is hij werkzaam op verschillende kunst en architectuuropleidingen in binnen- en buitenland. Op dit moment geeft hij les aan de Master Contextual Design van de Design Academy in Eindhoven.

In de Rotterdamse Tarwewijk heeft hij gewerkt aan de realisering van diverse faciliteiten voor een groeiend aantal thuiswerkers en samen met studenten van de Academie voor Bouwkunst heeft hij alternatieve voorstellen gemaakt voor de Tweebosbuurt. Op dit moment is hij bezig om samen met Studio LA een debatcentrum voor jongeren gerealiseerd te krijgen in Rotterdam Zuid.

Schrijver, regisseur, artiest en programmamaker Malique Mohamud raakte in zijn jeugd geïnteresseerd in de relatie tussen stadsleven en straatcultuur. Als zoon van een Somalische dichter en een generaal pleit hij voor en zoekt hij naar betekenis in culturele productie vanuit het perspectief van de Afrikaanse diaspora. Autonomie, opstandigheid en (scheve) machtsverhoudingen zijn terugkerende thema’s in zijn werk.

Malique is oprichter van Concrete Blossom, een offline platform met een nieuwe kijk op grootstedelijkheid. Binnen het platform wordt er vertrokken vanuit een diasporisch perspectief: de multiculturele en pluriforme afkomst staat centraal. Het uiteindelijke doel is om het media- en cultuurlandschap inclusiever te maken, oftewel ook toegankelijk voor mensen met wortels buiten Rotterdam, of Nederland. Er wordt gefocust op Rotterdam als stad in transitie naar inclusiviteit en superdiversiteit.

16.30 uur – 17.30 uur, The Interludes III: Live DJ Set  Bella Hall

Bella Hall is een Zwitserse DJ, woonachtig in Rotterdam. Ze maakt  voor 1/5 deel uit van het vrouwelijke DJ-collectief AMPFEMININE dat streeft naar meer mogelijkheden voor minderheden in de DJ-scene in Nederland. “Bella likes to combine music that is breaky and bassy with little cheesy notes here and there.” Ze speelde onlangs op ADE, BIT en Hör.

Lees meer over AMPFEMININE hier.

 

Zondag 13 februari 2022, 14.00 uur – 17.00 uur

Luister hier terug!

14.00 uur – 15.00 uur, The Interludes I – Good Times Bad Times
15.00 uur – 15.10 uur, inhuldiging Fontein Maashaven van Jeroen Jongeleen
15.10 uur – 15.40 uur, live muziek Bergur Anderson
15.40 uur – 16.00 uur, The Interludes II – Good Times Bad Times
16.00 uur – 16.10 uur, column Sandra Smets
16.10 uur – 17.00 uur, Florian Cramer in gesprek met Jeroen Jongeleen 

Op zondag 13 februari onthult Ove Lucas, directeur van het CBK Rotterdam om 15 uur het nieuwe kunstwerk van Jeroen Jongeleen Fontein Maashaven.

Fontein Maashaven (2022) is een door Jongeleen tot kunstwerk uitgeroepen punt in het water van de haven, een ‘Object trouvé’ dat op onbekende momenten van de dag opborrelt vanuit de diepte als een bron, tijdelijk zichtbaar voor voetgangers vanaf het trottoir. Zijn fontein is een ode aan de rafelranden en kreukelzones, aan de stad die zich niet beter probeert voor te doen dan ze is, een kunstwerk dat niet kan worden ingekapseld in de stadsmarketing als ‘street art’.

Tijdens de uitzending wordt er live verslag gedaan vanaf de inhuldiging en gaat Jongeleen in gesprek met Florian Cramer, lector 21st Century Visual Culture/Autonomous Practices aan de Willem de Kooning Academy, Rotterdam. Het gesprek wordt ingeleid door een gesproken column van kunsthistoricus en schrijver Sandra Smets.

In de tussenruimtes van de uitzending zijn The Interludes te horen: een verzameling geluidswerken die via de open call of op uitnodiging van radiocollectief Good Times Bad Times (GTBT) werden ingezonden en uitgekozen. Met deze keer de volgende werken en makers  (in willekeurige volgorde:) Ceola Tunstall Behrens – Sound memories, Levi Lanser – Sometimes I Wish It Wasn’t So Easy To Think Of You, Jorg Schellekens – Morse Code Mantra, Puck Kroon – Flarden in zicht, Antrianna Moutoula – A Continuous Present, Ben Tupper – Ghost Notes, Sarah Ourahmane – The Lesser Gods of the Sea, Guillem S. Arquer and Kate Price – Turning The Compost Pile.

GTBT (Good Times Bad Times) is een radiostation en -collectief dat wekelijks op de woensdag uitzendt vanuit hun werkruimte ‘Extra Practice’ in Rotterdam-Noord. GTBT is opgericht begin 2020 door Jack Bardwell, Benjamin Earl en Kirsten Spruit uit interesse voor de creatieve en verbindende kracht van radio in precaire tijden. GTBT stelt de tussenruimte in de programmering samen met ‘The Interludes’: ingezonden en uitgekozen werken van een veelvoud aan andere radio- en geluidsmakers.

Bergur Anderson  is een kunstenaar met Rotterdam als thuisbasis. Hij werkt met geluid, performance en installaties die de efemere en fictionele eigenschappen van de stem en het  meerstemmig vertellen van verhalen omzetten in materie en tijdgebonden en gepubliceerde werken.

Sandra Smets is kunsthistorica en schrijfster. Ze schrijft o.a. over hedendaagse kunst in relatie tot openbare ruimte en Rotterdam-Zuid in diverse media, van NRC Handelsblad tot Vers Beton. Jeroen Jongeleen vroeg haar een tekst te schrijven over zijn werk Fontein Maashaven die ze tijdens de uitzending zal voordragen.

Florian Cramer is lector 21st Century Visual Culture/Autonomous Practices aan de Willem de Kooning Academy, Rotterdam, onderdeel van de Hogeschool Rotterdam.

Jeroen Jongeleen is een avontuurlijke kunstenaar, die op zijn verkenningen van het stedelijk landschap, telkens op zoek gaat naar onverwachte wegen. Zijn  werken zijn als ‘sporen’die het midden houden  tussen activisme en interventie-kunst, sterk beïnvloed door de kunststromingen van de avant-garde uit de vorige eeuw. Als een hedendaags lid van de ‘Situationist International’ spreekt Jongeleen met zijn handen, al rennend en klimmend zijn sporen achterlatend: een ode aan de ruwe kanten van het stedelijke leven.

 

Zondag 6 februari, 18.00 uur – 21.00 uur

Luister hier terug!

(English spoken)

18:00 uur, Welcome by Jeanne van Heeswijk
18:10 uur, In conversation with Vishnu Vardhani RAJAN
18:30 uur, In conversation with Francesca Masoero, QANAT. With a contribution by Amine Lahrach
18:50 uur, Soundscape by Abdellah M. Hassak (DJ Guedra Guedra)
19:20 uur, In conversation with Cecilie Sachs Olsen
19:40 uur, Conversation with Amal Alhaag (Metro54) & Ebissé Wakjira-Rouw (Dipsaus)
20:20 uur, Film screening/streaming ‘Grounded While Walls Fall’ (67min) by Zein Nakhoda & Philadelphia Assembled

Guests Radio Paleis Maashaven #2: 

?????? ??? ???????? is an artist who facilitates the creation of dynamic and diversified public spaces in order to “radicalize the local.” Her long-term, community-embedded projects question art’s autonomy by combining performative actions, discussions, and other forms of organizing and pedagogy in order to assist communities to take control of their futures.

?????? ???????? ????? (born and raised in Hyderabad, India) is a Body-Philosopher and Performance Artist based in Helsinki. A hyphenated identity, multidisciplinary practices, building connections between art, science, witchcraft, history and cultures define her.
Vishnuvardhani.com

????? is a collaborative platform that explores the politics and poetics of water to reflect and act (up)on the multiple contextual understandings and forms of (re)production of the commons in Morocco and beyond.
Qanat.org

????????? ??????? is a curator at LE 18, derb el ferrane, Marrakech, where she initiated QANAT. With a background in critical theory and political economy, her work explores resistances in multiple forms, including testing collective-making processes within and beyond the art field, and researching the politics and poetics linked to watery commons and to forms of being in common otherwise.

????? ??????? is an artist interested in performance art, visual art, and slam poetry mainly centered on crisis and Moroccan social and political discourse. Building from everyday idioms and Moroccan social criticism, he seeks to speak from what is normally held as and in common into the discursive field of art. Amine joined Qanat in 2018.

???????? ?. ?????? is a sound artist, DJ and music producer, art director. His research explores processes of participative sonic mapping at the urban level, integrating sound, daily technologies, and radio as tools to foster agency in inhabitants’ narrations of their environment. He develops a musical syncretic Afrofuturism music with field recordings practice as a Producer/DJ (Guedra Guedra).
hassak.net

??????? ????? ????? is a research fellow at the Norwegian Institute of Urban and Regional Research at Oslo Metropolitan University. Her work is practice-based and revolves around developing creative methods for urban research and exploring how artistic practice can be used as a framework to analyse and re-imagine urban development, space and politics.

?????é ??????? is co-founder of Dipsaus Podcast and publisher of Dipsaus books in collaboration with Uitgeverij Pluim. She also works as an editor for The Dutch Review of Books (De Nederlandse Boekengids) and is head of publications & content at Framer Framed.
dipsaus.org

??????? is a platform for young artists, thinkers, activists, writers and hustlers who push the boundaries of their (art) disciplines, with special attention to the talents who draw their inspiration from global and contemporary visual and sonic cultures.
metro54.nl

???? is a space in progress initiated by Metro54, DEGASTEN and Dipsaus.

???????? ????? ????? ???? is a sci-fi documentary focusing on practices of resilience and spiritual grounding among organizers, cultural workers, and social movement builders in Greater Philadelphia. Revolving around the question, “What practices keep you grounded in your work for social change?,” the work explores spirituality, care of self and community, and inner power at the grassroots. From awareness of self and community to connection with ancestors, access to spiritual wisdom and emotional intelligence, centeredness in the body and feeling, as well as one’s own agency and power, the notion of being “grounded” assumes a variety of meanings that form a resourceful foundation of strength in times of profound transformation. Narrated from the compassionate perspective of a post-revolutionary archivist, the film reflects and celebrates a tireless commitment to transformative ways of life serving equity and justice. The film has been made within the framework of Philadelphia Assembled (2017).

???? ??????? is a filmmaker and organizer who is committed to social change within various media and communities. He is director at Training for Change, a capacity building organization for social justice movements, and has made community and movement media with Scrive Video Center, Philadelphia and Media Mobilizing Project, Philadelphia, as well as independently.

 

Zondag 30 januari, 14.00 uur – 17.00 uur

Luister hier terug!

14.00 uur – 15.00 uur, RAAR – Joshua Thies & Guests

15.00 uur -16.00 uur, Four Radio Stations Walk Into a Bar – a conversation on Rotterdam’ radio culture – Good Times Bad Times & Joshua Thies (RAAR), Jeff van Hoek (Operator radio) en Ash Kilmartin (WORM)  – voertaal Engels / English spoken

16.00 uur – 17.00 uur, Ever Widening Circles #47 – Ash Kilmartin and Linus Bonduelle

RAAR (Rotterdam Art And Radio) is een nomadisch platform voor experimentele geluidswerken van kunstenaars. Met bijdragen van Henrietta Müller, Nika Schmitt & Joshua Thies.

GTBT (Good Times Bad Times) is een radiostation en -collectief dat wekelijks op de woensdag uitzendt vanuit hun werkruimte ‘Extra Practise’ in Rotterdam-Noord. GTBT is opgericht begin 2020 door Jack Bardwell, Benjamin Earl en Kirsten Spruit uit interesse voor de creatieve en verbindende kracht van radio in precaire tijden. GTBT zal op Radio Paleis Maashaven in gesprek gaan met andere Rotterdamse radio stations en vult daarnaast de tussenruimte in de programmering met ‘The Interludes’.

Ash Kilmartin is een kunstenaar uit Nieuw-Zeeland, afgestudeerd aan het Piet Zwart Instituut en woonachtig in Rotterdam. Ze werkt met performance, sculptuur en projecten op het gebied van geluid, uitzenden en publiceren als modellen voor samenwerking en distributie. Daarnaast is ze programmamanager bij Radio WORM, waar ze een wekelijkse show heeft samen met Linus Bonduelle, Ever Widening Circles.

Jeff van Hoek (Jeff Solo) is DJ en medeoprichter van het Rotterdamse internet-radiostation  en cultureel platform Operator Radio. Sinds 2017 zendt Operator Radio wekelijks uiteenlopende live-shows uit van internationale DJ’s kunstenaars en gastsprekers: van muziek en wetenschap tot cultuur en sport. Het station ondersteunt opkomend talent en verbindt zich door middel van uiteenlopende samenwerkingen met zowel de lokale context als ver daarbuiten.