Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders

Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders

Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders

Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders

Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders

Coolsingel Cube (2009), foto Jannes Linders


Het kunstwerk

De Japanse productie-designer Yohei Taneda, die de sets voor films als Kill Bill Vol. 1 van Quentin Tarantino ontwierp, ontwikkelde op uitnodiging van Sculpture International Rotterdam (SIR) een tijdelijke façade voor de gevel van de Monisima Kubus aan de Kruiskade 2 in Rotterdam, die te zien was van 27 januari t/m 7 februari 2010. De opening van het project viel samen met het International Film Festival Rotterdam 2010.

De Monisima Kubus vormt de entree van dit ooit zo bruisende maar in 2009 nogal verlaten punt op de kruising van Kruiskade en Coolsingel. Vooruitlopend op de plannen voor grootscheepse renovatie van de Coolsingel, bracht Taneda een bevreemdende niet te plaatsen atmosfeer en ‘architectuur’ aan op dit belangrijke punt op de centrumboulevard tegenover het Hilton Hotel, met associaties naar stripverhalen, films en Amsterdamse School landhuizen. Ook de kelder van het pand onderging een metamorfose. In een speciaal door Taneda ontworpen interieur werden trailers en filmfragmenten getoond van films waarvoor hij het setdesign ontwierp.

MEERJARENPROGRAMMA COOLSINGEL-AS
Taneda’s Coolsingel Cube maakt deel uit van het programma van SIR voor de Coolsingel-as gedurende de jaren 2009-2011. Ter voorbereiding op de grootscheepse herstructurering van de Coolsingel ontwikkelde SIR een programma met tijdelijke en semi-permanente kunstprojecten. In het programma werd de aandacht gevestigd op verleden, heden en vooral de ongewisse toekomst van de Coolsingel. Binnen dit kader werd tevens een nieuwe generatie kunstwerken voor het gebied onderzocht.

Vervaardiging
2010
Yohei Taneda

Yohei Taneda

Yohei Taneda (1960) omschrijft zichzelf als een production designer, hij ontwierp wereldberoemde filmsets waaronder bijvoorbeeld die van Kill Bill Vol.1 van Quentin Tarantino.

Taneda werkt veel samen met Aziatische filmmakers van de nieuwe generatie, waaronder Shunji Iwai en Lee Chi-Ngai. Met zijn dramaturgie schept hij betoverende en exotische werelden, veelal in de vorm van straatgezichten en imposante interieurs van hotellobby’s. Zijn schetsen, schilderijen en tekeningen vormen de studies voor zijn filmsets; alle verbazingwekkende taferelen en objecten die de filmsets bevolken zijn daar al te zien.

Taneda’s studies geven een levendig beeld van de nieuwe stad- en architectuur zoals die vooral Japanse en Aziatische cinema tot uitdrukking komt. In zijn elementaire maar uiterst nauwkeurige weergaven put hij tevens uit Aziatische symboliek. Hij schept virtuele steden die associaties met Azië oproepen, maar in wezen transformeert hij zijn inspiratiebronnen en invloeden tot surrealistische op zichzelfstaande werelden die niet thuis te brengen zijn.

klik hier voor de eigen website van Yohei Taneda