Foto Otto Snoek

Foto Otto Snoek

Foto Otto Snoek

Foto Otto Snoek


Het kunstwerk

Op 20 juni 2021, Wereldvluchtelingendag, is door burgemeester Aboutaleb op de kop van de Wilhelminapier een nieuw kunstwerk van de Britse kunstenaar Gavin Turk onthuld. Het kunstwerk is een ruim 3,5 meter hoge openstaande deur van groen en rood beschilderd brons. De deur heeft een eveneens in brons gegoten deurklink en sleutelgat. L’Âge d’Or, zoals het kunstwerk heet, staat pal tegenover het toekomstige FENIX Landverhuizersmuseum, die het beeld in een langdurige bruikleen aan gemeente Rotterdam geven. De kop van de Wilhelminapier is een passende locatie, want in de 19e en 20e eeuw vertrokken ruim drie miljoen landverhuizers vanaf de Rotterdamse kades naar de andere kant van de wereld. Vanuit heel Europa vertrokken zij vanuit Rotterdam en gingen een nieuw leven tegemoet. L’Âge d’Or staat symbool voor hoop, dromen en kansen als een deur die altijd open staat. Een deur zonder gebouw, maar wel als een symbolische overgang tussen twee imaginaire werelden, een oude en een nieuwe. L’Âge d’Or is de zesde in een unieke serie van acht kunstwerken, waarbij alle deuren een andere kleur, vorm en handgreep hebben. De deur doet denken aan het schilderij La Victoire van René Margritte. De titel L’Âge d’Or (Gouden Eeuw) is een verwijzing naar de gelijknamige surrealistische film van Luis Buñuel.

Vervaardiging
2021
Locatie
Holland Amerikaplein
Afmetingen
3.58 m x 1.57 m
Materiaal
Brons

De plek

De Kop van de Wilhelminapier is een passende locatie. Vanaf de Rotterdamse kades vertrokken ruim drie miljoen landverhuizers in de 19e en 20e eeuw naar de andere kant van de wereld. Vanuit heel Europa vertrokken zij vanuit Rotterdam en gingen een nieuw leven tegemoet. L’Âge d’Or staat op de gekozen locatie symbool voor hoop, dromen en kansen als een deur die altijd open staat. Een deur zonder gebouw maar wel als een symbolische overgang tussen twee imaginaire werelden, een oude en een nieuwe. Iedereen is welkom om door de deur te stappen en te fantaseren over de toekomst.

Gavin Turk

Gavin Turk

Gavin Turk (Groot-Brittanië, 1967) heeft een pioniersrol gespeeld in vele vormen van hedendaagse Britse beeldhouwkunst die nu als vanzelfsprekend worden beschouwd, waaronder het beschilderde brons, het wassen beeld, het gerecyclede kunsthistorische icoon en het gebruik van afval in zijn werk.

Turks installaties en sculpturen hebben betrekking op onderwerpen als auteurschap, authenticiteit en identiteit. Bezorgd over de ‘mythe’ van de kunstenaar en het ‘auteurschap’ van een werk, refereert Turk naar de tijd van de inmiddels historische ready-mades van Marcel Duchamp.

Met onder meer Tracey Emin en Damien Hirst wordt Gavin Turk (1967) gerekend tot de Young British Artists.