De Verwoeste Stad is voor de Rotterdammers tot op de dag van vandaag hét symbool van de verwoesting van het stadscentrum én van de onverwoestbare drang tot wederopbouw. Het herstel van dit monument is voor de gemeente Rotterdam en de Internationale Beelden Collectie Rotterdam (afd. Centrum Beeldende Kunst), een goed moment om zich te bezinnen op de betekenis van dit monument in de 21ste eeuw in een steeds complexere publieke ruimte.
Nieuwbouw en De Verwoeste Stad
Na jarenlang op een desolaat plein te hebben gestaan, verdrukt door de groeiende stad, kan de Zadkine weer een ereplaats in het hedendaagse stadscentrum in gaan nemen, op een nieuw plein met bomen, banken en zelfs een café-restaurant met terras. Naar aanleiding van jarenlange grote bouwactiviteit in de directe omgeving en recent, de bouw van deze nieuwe woontoren dicht op het beeld, stond de locatie van het beeld publiekelijk ter discussie. Deskundigen en betrokkenen beraadden zich intensief over de positie van De Verwoeste Stad.
Uiteindelijk was de Commissie Internationale Beelden Collectie Rotterdam, die namens de gemeente de internationale kunstwerken beheert, ervan overtuigd dat de ruim 50 jarige historische geografische bepaaldheid van het monument doorslaggevend moest zijn om het op de huidige locatie te handhaven. Het beeld werd ter plekke gerestaureerd in een transparant omhulsel waarin het ook ‘s avonds en ‘s nachts te zien was. Met de restauratie van De Verwoeste Stad kreeg ook het plein een kwaliteitsimpuls. Aanzien en toegankelijkheid van het plein zijn aanzienlijk verbeterd; onder meer door een luie trap vanaf de straat, geaccentueerd door lichtlijnen langs de treden. Atelier Licht en Kleur (LEK) maakte een lichtontwerp waarmee het monument vanaf de woontoren belicht gaat worden; een grote spot op De Verwoeste Stad . Het lijkt erop dat de Zadkine eindelijk weer een relatief kalme contemplatieve behuizing heeft gekregen.
Publicatiedatum: 12/05/2007