Het kunstwerk
Time. And Again. (2021) van de Canadese kunstenaar Ken Lum bestaat uit een serie van vijf posters. Zij tonen portretten die hij fotografeerde in Antwerpen en combineerde met een tekst waarin de afgebeelde personen zich uitlaten over hun relatie met werk. Over de zorgen die zij zich maken als ze geen baan hebben, de problemen die het oplevert om werk te combineren met de zorg voor hun kinderen, of over de impact van dit alles op hun leven. De teksten worden zowel in het Nederlands als Engels getoond. De overkoepelende titel Time. And Again. verwijst naar de Engelse uitdrukking ‘steeds opnieuw’, een zich herhalende en voortdurende situatie. De posters dragen ook afzonderlijke titels:
They Have No Idea How Much I Work
How Am I To Take Care of My Children?
I Know I’m Lucky
I’m Always Waiting
What Am I Going To Do?
Halverwege de jaren 1980 kreeg Ken Lum internationale bekendheid met kunstwerken waarin hij fotografische portretten combineerde met tekst of commerciële logo’s. Tussen het beeld en de tekst zocht hij schuring op, om op die manier de identiteit van de moderne mens ter discussie te stellen. Bijvoorbeeld door te bevragen wat de invloed van reclame is op onze identiteit. En ook, als telg van een naar Canada geëmigreerde Chinese familie, naar diaspora achtergronden en de aard van hybride identiteiten. De spanning tussen wat we zien en wat we lezen, doorkruist stereotype verbeeldingen en introduceert andersoortige beelden in de publieke arena, die doorgaans wordt gedomineerd door commerciële boodschappen die vooral mainstream huiselijk geluk en welvaren voorspiegelen.
Time. And Again. is een project op doorreis, het toont de hedendaagse conditie van precariteit – sociaaleconomische kwetsbaarheid – die breed speelt en vele plekken verbindt. Het werk is voor Rotterdam bovendien betekenisvol omdat Ken Lum hier al in 1990 het werk Melly Shum Hates Her Job realiseerde, dat sindsdien deel uitmaakt van de collectie publieke kunstwerken van SIR.
Time. And Again. (2021) werd gemaakt in opdracht van Kunst in de Stad Antwerpen. Curator Samuel Saelemakers nam het initiatief om het werk ook in Rotterdam te tonen. In het najaar van 2021 was het werk te zien in het centrum van Rotterdam, op het Kruisplein. Ook vormde het een onderdeel van het project Studio Paleis Maashaven (20 januari-20 februari 2022) in Rotterdam-Zuid.
Stichting Oren en Ogen Tekort heeft het werk door middel van audiofragmenten toegankelijk gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Klik hier voor de beschrijving van de blauwe, gele, rode, groene en oranje billboard.