Op 17 december 2020 vond een Z-Files plaats XL, plus maaltijd, voor iedereen, gratis, dit keer in ’t Klooster op het Afrikaanderplein in deelgemeente Feijenoord. Het was de publieke aftrap van het meerjarenprogramma Paleis Maashaven in Rotterdam Zuid waar vanaf 2017 aan wordt gewerkt.
De avond was – als altijd bij de Z-Files van SIR – een onderzoek naar de (mogelijke) werking en rol van kunst in de publieke ruimte, nu met de focus op de Rotterdamse zuidoever: drie buurten op Zuid: Afrikaanderwijk, Tarwewijk en Bloemhof. In deze jaren van snelle veranderingen voor deze drie wijken rond Maashaven – met gentrificatie en verlies van karakter als mogelijk consequentie – is het van belang langdurig vinger aan de pols te houden, ook vanuit de kunst.
Waardoor raakt een kunstwerk?
Elf sprekers, kunstkenners en kunstliefhebbers, gaven antwoord op de vraag: waardoor raakt een kunstwerk je? Hoe werkt dat proces? Wat speelt zich af tussen kunstwerk, kijker en plek? Aan allen van hen was gevraagd om in zeven minuten tijd een kunstwerk op de divan van de analyse te leggen. Daarbij ging het om een kunstwerk dat hem of haar ráákt. Het kon een kunstwerk zijn dat op Zuid staat of volgens de spreker op Zuid zou moeten staan, of elders in de wereld …
Het programma bestond uit de volgende sprekers
(waar de tekst is onderstreept kunt u de betreffende bijdrage aanklikken)
Dees Linders. Inleiding. Over eigenschappen en dilemma’s van kunst en publieke ruimte nu.
Sandra Smets. Raamvertellingen (gesproken column)
Kris Dittel over It Is Never Too Late to Say Sorry, sculptuur en performance van Elmgreen & Dragset
Raluca Croitoru over Concrete Relief van Karla Kaper
Indirah Tauwnaar over Quill van Philip King
Zoë Cochia over twee soorten van interventie via de kunst, door Christine Saalfeld en Woes Martin.
Gilbert van Drunen over de truien van Loes en de streep van een kunstenaar op de muur die de sloop van een huis in Londen tegen kon houden.
YMP -Young Mich Poetry over de beschilderde kolommen bij Station Maashaven.
Joany Muskiet (gospelzangeres) zingt en spreekt over haar in 2004 gestorven zoon en rapper mc Helderheid en het monument voor mcHelderheid op het Helderheidsplein. ‘Hoor elke les die een reden heeft en ignoreer dwaasheid’ – de beginletters van deze zin vormen het woord helderheid, het pseudoniem waaronder Breyten Muskiet rapte over het leven op straat.
Sandra Smets en Harriet Duurvoort, Pleidooi voor een gebouw van de Ghanese architect David Adjaye voor Rotterdam. The National Museum of African American History and Culture, a place where all Americans can learn about the richness and diversity of the African American experience.
Wilma Franchimont, Intermezzo over de gewenste komst van de cultuurcampus in Rotterdam- Zuid.
Rotterdam Zuid, van boerenzij tot smeltkroes. Tijdens de maaltijd zouden fragmenten uit de serie ‘Rotterdam Zuid, van boerenzij tot smeltkroes’, vertoond worden, die zowel de geschiedenis als de publieke ruimte van Rotterdam-Zuid uitlicht. De serie, samengesteld door Perry Boomsluiter en Eelco Romeijn, vertelt over hoe zes wijken in Rotterdam-Zuid tot ontwikkeling kwamen en toont de bijzondere gebouwen, straten, pleinen, dijken en havenbekkens met verhalen van bewoners.Tijdens de maaltijd kon de vertoning helaas niet doorgaan; u kunt de serie hier bekijken.
Het programma voor deze avond werd samengesteld door Dees Linders (artistiek leider SIR) en gastcurator Sandra Smets.
Publicatiedatum: 17/12/2019