Het kunstwerk
In Recording, een lichtinstallatie van de Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip in de hal van het voormalige Hoofdpostkantoor van Rotterdam aan de Coolsingel, staat het karakteristieke massieve gebouw centraal. Het werd in 1915 ontworpen door de toenmalige Rijksbouwmeester Kees Bremer en in 1923 in gebruik genomen. Behalve statig en monumentaal heeft het ook een wat donkere en sombere uitstraling. Werkelijk spectaculair is de centrale hal, die in de afgelopen decennia echter steeds rommeliger en truttiger werd door de moderne, door corporate design ingegeven meubilering. Inmiddels doet het gebouw niet langer dienst als postkantoor en is het, in afwachting van een nieuwe functie, van alle overtollige vormgeving gestript.
Germaine Kruip heeft voor de ruim tweeëntwintig meter hoge hal een lichtinstallatie ontworpen. Met behulp van buitengewoon sterke lampen in de lichtkoepel creëert ze een lichtsequentie, die de ruimte op een geheel nieuwe wijze laat ervaren. Kruip heeft zich laten inspireren door de ideeën van fotograaf Jaques Henri Lartigue (1894-1986). Deze vergeleek de kijker met een camera en de beweging van diens oog met een sluiter. Met haar lichtscenario vertraagt de kunstenaar de beweging van het oog. Een belangrijk onderdeel van de sequentie is een kort moment van rood licht, dat als nabeeld fungeert. Tijdens de sequentie van het aangaan, dimmen en doven van het grandioze licht maakt het publiek als het ware een eigen, mentale foto van het majestueuze postkantoor en slaat hij het nog niet eerder op deze wijze vertoonde gebouw op in zijn persoonlijk beeldgeheugen.
Met Recording, creëert Germaine Kruip een situatie, waarin de wisselwerking tussen kijker en kunstwerk zich op een bijna onbewust niveau afspeelt. De kijker krijgt zijn of haar eigen particuliere nabeeld van een openbaar gebouw.
Deze tekst is een fragment uit het essay PUBLIEK | Particulier en openbaar van Rein Wolfs voor de manifestatie Publiek.
Voor de gehele tekst zie de inleiding bij het Programma Coolsingel | 2007 Publiek.