Seven Tears


Seven Tears
Seven Tears (2016), foto Jannes Linders

Het kunstwerk

Seven Tears start dagelijks om 12:00, 15:00, 18:00 en 20:00 uur.

Door zeven speakers die verspreid staan op het Willemsplein is het werk Seven Tears te horen: een kunstwerk dat de Schotse kunstenaar Susan Philipsz baseerde op de compositie Pavane Lacrimae van de Hollandse componist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621). Sweelinck op zijn beurt baseerde zijn Pavane Lacrimae op het lied Flow My Tears van zijn tijdgenoot, componist John Dowland (1563 – 1626). Dit lied van Dowland, gemaakt voor luit en zangstem, was toentertijd zeer invloedrijk. Het is één van de eerste voorbeelden van de toenmalige ‘trend’ van melancholia, de gevoelstemming waar in die tijd veel over geschreven werd. Deze wordt door Philipsz ook vaak toegepast in haar werk.

Susan Philipsz experimenteerde voor Seven Tears met verschillende klanksoorten. Een eerste strijkersversie werd gevolgd door een blazersversie met orgelpijpen, gevolgd door de definitieve versie. In het werk voor het Willemsplein wordt Sweelincks compositie gespeeld door musici op glazen gevuld met water. Sweelinck geldt als de belangrijkste Nederlandse componist van de Vroegmoderne Tijd, in de overgang van renaissance- naar barokmuziek. De compositie refereert aan het druppen van tranen als motief, en het element van barokke klaagzang, waarmee wordt geappelleerd aan het idee van geluk als vluchtige emotie. Door de speciaal ontworpen speakers vermengen de klanken en flarden muziek zich met de geluiden van de stad. Het geluidslandschap vergezelt zo opvallend onopvallend de voorbijgangers die onder de brug langs de Maas wandelen en speelt elke avond tijdens zonsondergang

 


Specificaties

De Plek

seven tears Willemsplein Susan PhilipszHet Willemsplein wordt begrenst door appartementencomplexen, de Erasmusbrug en de Maas en lijkt op het eerste gezicht een merkwaardige locatie voor Philipsz’ werk. Juist de Erasmusbrug, waar de hele dag en avond auto’s en trams overheen denderen, meeuwen schreeuwen en boten toeteren is één van de luidruchtigste plekken van Rotterdam. Maar deze plek, midden in het stadsrumoer onder de brug, was voor Philipsz een perfecte locatie om de melancholie van Sweelinck in te zetten.

Susan Philipsz

Susan Philipsz

De Schotse kunstenaar Susan Philipsz (1965, Glasgow) gebruikt al meer dan twintig jaar geluid en muziek in haar werk voor de openbare ruimte en in kunstcentra. In haar werk, waarvoor ze in 2010 de Turner Prize won, houdt ze zich al meer dan 20 jaar bezig met het opnieuw arrangeren en interpreteren van bestaande composities of muziekstukken op basis van de eigenschappen van de gebruikte locatie. Philipsz onderzoekt de ruimtelijke kwaliteiten van het geluid en zijn emotionele en cognitieve dimensies. Haar recente werk draait vaak om existentialistische thema’s als trauma en verdriet.

Susan Philipsz exposeerde in talloze musea en kunstcentra in Europa en Noord-Amerika. Ze realiseerde verschillende projecten in de openbare ruimte, waaronder op Governor’s Island (New York). Philipsz’ werk is opgenomen in verschillende grote kunstcollecties waaronder die van het Solomon R. Guggenheim Museum in New York, The Tate in London en Museum Ludwig in Keulen. Haar werk wordt vertegenwoordigd door galerie Ellen de Bruijne (Amsterdam) en Tanya Bonakdar Gallery (New York).

Dossier

GELUIDSKUNST

Geluidskunst lijkt levendiger dan ooit. Op steeds meer tentoonstellingen, festivals en plekken in de openbare ruimte krijgt geluidskunst de ruimte om zich te laten horen. Zo ook in Rotterdam. Dit voorjaar zijn in TENT sculpturale geluidswerken van Julien Grossmann te horen. Ook werd onder de Erasmusbrug het geluidskunstwerk Seven Tears van Susan Philipsz geplaatst. Maar


Z-Files #18 en onthulling: Susan Philipsz – Seven Tears | 2017

Z-Files, Kunst en de Stad #18: lezing, interview en onthulling van Seven Tears (2017) van Susan Philipsz Datum: donderdag 23 maart, 16:30 uur Locatie Z-Files: Museum Boijmans van Beuningen Locatie onthulling: Willemsplein, Rotterdam Tickets Op donderdag 23 maart wordt een nieuw geluidskunstwerk van de Schotse kunstenaar Susan Philipsz onthuld dat speciaal is gemaakt voor het Willemsplein


Werk Susan Philipsz in proeffase tijdelijk uitgeschakeld

De Schotse kunstenaar Susan Philipsz ontwikkelt een nieuw kunstwerk voor het Willemsplein, onder de Erasmusbrug. Het audio-werk Pavane Lachrimae is geïnspireerd door haar historische reizen, oude composities, volksliedjes en muziek met een beladen historische context. Philipsz realiseerde eerder al geluidsinstallaties in musea en in de publieke ruimte van verschillende steden. Op 20 juli j.l. werden bewoners van


Nieuw werk Susan Philipsz onder Erasmusbrug

De Schotse kunstenaar Susan Philipsz heeft een nieuw kunstwerk ontwikkeld voor het Willemsplein. Het werk wordt geplaatst onder de Erasmusbrug en zal daar te horen zijn. Het kunstwerk van Philipsz wordt opgenomen in de unieke verzameling kunstwerken die samen de SIR-collectie vormt. Binnenkort is de technische oplevering van dit kunstwerk, dat wil zeggen dat het werk geplaatst


  • Geen aankomende evenementen gevonden.