Ken Lum (Vancouver, Canada, 1956) is beeldhouwer, schilder en fotograaf. Hij groeide op in East Vancouver als kleinzoon van een in 1908 naar Canada geëmigreerde Chinese familie. Lum studeerde biologie aan de Simon Fraser University en volgde tegelijkertijd colleges aan de kunstfaculteit onder anderen bij Jeff Wall, een kunstenaar van wie ook en werk is opgenomen in de collectie van SIR.
In veel van zijn werk speelt Ken Lum met de combinatie van taal en beeld. In de taalschilderijen die hij in de tweede helft van de jaren 1980 maakte was vooral het letterbeeld belangrijk. Spandoeken, reclamebanieren, uithangborden, overal ter wereld kom je ze tegen: met teksten die niet alleen om te lezen zijn maar door de vormgeving ook een beeld vormen. In een vreemd land is het alleen dat: een woordbeeld dat je niet kunt ontcijferen. Lum baseerde zijn taalschilderijen op deze gedachte, hij gebruikte de vormen en lettertypen van de reclame en maakte er onleesbare werken van, in een niet bestaande taal. Vorm en kleur bepalen het gevoel dat de tekst oproept.
Halverwege de jaren 1980 werd Ken Lum bekend met werk waarin hij portretten combineerde met abstracte logo’s en tekst. Naast elkaar geplaatst hadden de neplogo’s een bijzondere uitwerking op de portretfoto’s. De mensen op de foto waren niet langer individuen, maar representanten van een merk. Bijvoorbeeld zijn werk met de familie Ollner: een cliché familiefoto met daarnaast in een roodwitte cursieve letter: Ollner. De vormgeving van het totaal en van de letter maakt van het gezin een merk dat huiselijkheid en gezelligheid uitstraalt. Omdat er geen andere informatie bij staat, gaat de aandacht uit naar hoe tekst en beeld op elkaar inwerken. Ken Lums werk stelt vragen over identiteit:In hoeverre bepalen merken de identiteit van de moderne mens? En hoe speelt de reclame daar op in? Die vragen zijn na twintig jaar nog altijd actueel.